Skip to content

Is jouw website al SEO-proof?

‘Heb je de meta descriptions goed ingevuld? Hebben je keywords hoge zoekvolumes? En oh ja, heb je Rankmath of Yoast al geïnstalleerd?’

Hah?!

Of je site al SEO proof is.’

Het kan je gaan duizelen als de bovenstaande vragen je om de oren vliegen. Maar het loont wel degelijk om eens kritisch naar de staat van je huidige website te kijken. Want ben je eigenlijk wel lekker vindbaar in de zoekmachines? Of sta je wortel te schieten op de allerlaatste resultpage en komt er maar geen conversie op gang? Tijd voor een audit.

De online marketeers van Advice scannen met regelmaat een armoedig presterende website en vinden met diezelfde regelmaat de boosdoeners. Die kunnen zich in alle hoeken en gaten van je site bevinden.

Kijk daarom eens naar de volgende punten:

Zijn de teksten SEO proof?

Het mooiste zou zijn als je in de computer van je doelgroep kunt kruipen om te zien wat men intikt in een zoekmachine. Want op de specifieke vraag van jouw prospect wil jij antwoord kunnen geven; het liefst met jouw service of product.

Google ‘scant’ vervolgens websites aan de hand van de zoektermen die iemand intoetst en zet de site met de meeste overeenkomsten bovenaan. Dat moet die van jou zijn natuurlijk! Investeer daarom in een goed zoektermen-onderzoek en verwerk deze termen in de teksten op je site. Oh ja; ‘knip’ de teksten op met goede titels en tussenkoppen, waarin relevante informatie staat. Is Google gek op.

Geef een titel aan de afbeeldingen

Het is een investering waard hoor, die mooie foto’s op je website. Maar zorg wel dat ze, voordat je ze uploadt, een goede titel krijgen. Dus geen ‘img.5893032’, want dat wordt niet echt gewaardeerd door Mr. Google. Hij vindt het fijn als je echt even aandacht besteedt aan de naam van een foto. Een afbeelding voor deze pagina zou bijvoorbeeld ‘foto blog website Advice’ kunnen heten. Lekker duidelijk en goed vindbaar.

Lekker linken

Gemak dient de mens. En online bezoekers zijn zelfs nog een stukje luier. Die willen binnen drie seconden alles gevonden hebben waar ze naar zochten. Is dat het contactformulier? Dan zorg jij dat die pagina met één klik te vinden is op de homepage. Interne linkbuilding noemen we dat.

Extern kan ook. Dan zorg je ervoor dat je te vinden bent op andere webpagina’s. Hoe meer linkjes naar jouw site verwijzen, des te hoger de ranking in Google en andere zoekmachines.

Meten is weten.

Niets leukers dan resultaten zien! Van je site that is. Installeer daarom als de wiedeweerga Google Search Console en Google Analytics.
Google Search Console laat je alles weten over webtechnische informatie en vertoningen van je site bij de zoekresultaten. Je ziet welke pagina’s het niet meer doen en welke zoektermen bezoekers intikten om bij jou terecht te komen.

Google Analytics laat zien wat bezoekers op je website doen. Waar ze vandaan komen, hoe lang ze op je site blijven en welke pagina’s het beste scoren. Of juist niet. Aan die laatste kun je dan gaan sleutelen.

Wij leveren je met liefde dagelijks, wekelijks of per kwartaal een tof dashboard met alle (gewenste) tussenstanden van je website.

Ook op mobiel een strak design

Ja, anno 21e eeuw doen we echt ALLES op onze mobiele telefoon. Bellen, mailen, bankzalen en natuurlijk… websites bezoeken! Dus het is echt van belang dat je webpagina op een Iphone of Samsung ook goed functioneert. Is je website responsive? Kortom; past het formaat zich aan naar het scherm waar je potentiele klant op kijkt? Niet? Weg klant.

Eigenlijk kunnen we nog uren door gaan met het geven van tips, maar we willen je niet vervelen (bovendien wordt de bounce-rate van deze pagina dan te hoog). Heb je een broertje dood aan dit technische SEO onderhoud, maar wil je wel bovenaan shinen op de SERP’s? Dan kunnen wij dit ook voor je doen natuurlijk. Stuur een digitale postduif en wij laten je weten wat er nog verbeterd kan worden aan je website.