Skip to content

De kracht van kleur!

Onze hersenen hebben kleur al waargenomen voordat we vormgeving, nummers en woorden hebben gezien. Kleur is daarom één van de meest krachtige middelen als het gaat om het ontwerp van een logo of huisstijl. Met het juiste kleurgebruik kun je je kijkers sturen, een bepaalde emotie laten voelen en zelfs hun bloeddruk en hartslag verhogen! Hoe? Dat leggen we je uit.

Dus al voor we naar vormgeving, nummers en woorden kijken hebben onze hersenen kleuren waargenomen. Bij een groen bierflesje denk je aan Heineken en zie je een oranje pak met een bitterbal erop, dan roep je meteen ‘Mmmm, van’… juist. Kortom, kleur speelt een enorme rol in het herkennen van merken! Uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken is gebleken dat kleuren onze psychologische en zelfs ook fysieke staat beïnvloeden. Studies hebben aangetoond dat de kleur rood zorgt voor een verhoging van de bloeddruk en hartslag.

Dus bij het zien van ons logo en onze huisstijl gaat je hart vast sneller kloppen… 😉

Soms arceer je een stuk tekst in een boek met een fluoriserend gele marker. Je hersenen registeren: ‘Belangrijk, dit stuk moeten we onthouden.’ Je ziet nu steeds meer websites deze stijl overnemen in hun header of tussenkoppen, met als doel jouw koppie erbij te houden. Vaak zijn de teksten in het zwart, afgebeeld op een witte rustige achtergrond. De boodschap staat écht in die ‘gearceerde’ tekst. Gebruik je voor je logo, huisstijl of website juist veel verschillende kleuren, dan krijgt het een vrolijke en energieke uitstraling en ga je veel meer voor het totaalplaatje.

Rustige of juiste felle kleuren, elk een eigen effect

Hoe pas je dit toe?

Okay, dus jouw doelgroep herinnert zich als eerste de kleur van jouw merk of product. Daarom is het belangrijk hier veel aandacht aan te besteden in de aanloop naar jouw branding. Wij starten bij Advice daarom heel simpel met een oldschool kleurenwaaier! We stellen daarna de identiteit vast op basis van kleur, vorm en tekst.

We bepalen kleur aan de hand van de kleurenleer. We bepalen samen welk gevoel je wilt uitstralen. Blauw staat bijvoorbeeld voor: discipline, vertrouwen, rust, formeel. Je hebt natuurlijk verschillende tinten blauw. Welke moet je nou gebruiken? Hier komt onze jarenlange ervaring om de hoek kijken…